Emne: Undervægtig schæfertæve

Emne skrevet i Sundhed, sygdom og foder

Undervægtig schæfertæve

Hej!

Min dejlige schæfertæve vejer ca 3-4 kg for lidt. JEg har prøvet rigtig mange ting, men kan ikke få hende til at tage på i vægt.

Hun får barf med, som er 500 g råt kød og 200 g grønt om dagen, plus olie og vitaminer + en smule oksefedt.

Nogen der har nogle forslag eller ideer.
+0 good votebad vote -0
Hej Linda

Har du regnet ud hvor meget energi der er i det foder du giver din hund? Og er det nok i forhold til dens energiforbrug? (på jeres foto ser i aktive ud ;))

Og hvad er det for en slags kød og grønt? Optagelig energi (det energi din hun kan optage og omsætte i kroppen) er jo ikke det samme som den energi der er i foderet fra starten. Hvad er det for noget olie og hvor meget? Hvor mange vitaminer og hvilke og hvor meget oksefedt?

Hvis du giver nok "energi + næringsstoffer", men stadigvæk har en tynd hund. Så skal du måske få den undersøgt for bugspytkirtelproblemer - det er der rigtigt mange schæfere der har. Min veninde er veterinærsygeplejerske og hun har fortalt mig at det bl.a. kan give undervægt hos schæfere, "dårlig næringsstofoptagelse", kaldte hun det.

Knus Sanne

+0 good votebad vote -0
Mange tak for dit svar, Hun for Tobis olie og NDS K9 multivitaminer og mineraler. Hun får både, kallun, oksekøb med strube, hestekød, øko høne, Kød fyldte ben, hun får ligesom en lille håndfuæd fedt ved siden af. Og ind i mellem får hun også tørkost, for jeg giver ikke min hund fastedage, og det er Orijen vi kører på.

Min plan var også en tur til doktor dyr, men skal lige have det blvier den første.
+0 good votebad vote -0
Hej Linda

Det er jo ligesom alfa og mega at du ved at hun får det hun har brug for.

Vi ved jo selv at der er forskel på rugbrød og franskbrød og på nettos bøffer og bøfferne fra slagteren og at optagelsen ændres om maden er kogt, rå eller på anden måde forarbejdet :) På selve tørkosten er det også vigtigt at vide om energiindholdet er angivet som energi eller omsættelig energi, ligeledes om det er en måling der er blevet lavet før eller efter foderets råvarer er blevet forarbejdet. Ellers hjælper tallene jo ikke noget.

I hvert fald så skal du have regnet ud hvor meget optagelig energi der reelt er i hendes foder (du skriver ikke hvor meget hun får af det enkelte), da jeg ved at f.eks. kallun er meget næringsfattigt.

Jeg bruger gerne den lille næringsstoftabel til at beregne energi til mig selv og checke de hjemmelavede guffer min hund får. Den kan du får gratis her:

http://www.dfvf.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2FFiler%2FPublikationer%2FFra+Foedevarestyrelsen%2FDen_lille_levnedsmiddeltabel.pdf

Hvis din hund ellers har fin afføring, flot pels osv., så ville jeg nok bede en professionel om at beregne hvad din hund reelt får af næring :)

En anden ting er selvfølgelig også mht. til foderets volumen. Det er altså ikke fedt at være sporthund med flere kilo mad i maven, jeg tror din hund ville blive gladere for at du supplerer med noget energirigt kvalitets foder til sporthunde, da den så ikke behøver at spise så store portioner mad for at få den næring den behøver. Mange sporthunde bruger ca 20% mere energi end en almindelig aktiv hund - og det er altså meget, hvis det også skal spises via råt foder.

Glæder mig til at høre hvad jeres dyredok siger :)

Knus Sanne
+0 good votebad vote -0
Orijen er et af de bedste tørfoder der overhovedet er lavet til hunde. Og nu ved jeg at min opdrætter også selv bruger det, Jeg ved der er nok energi i det mad hun får, for ejg bruger også selv tabellen :)

Så jeg tror det eneste der er, er at få hende en tur til dyrlægen, for hendes stofskifte kan jo også være for højt og sådan :)

Man kan også se på størrelsen af hundens afføring, jo mere afførring, jo mindre af maden optages, og min hund har meget lidt afførring når hun får barf og orijen tørkosten (som er tørkost på barf princip)
Og jeg kunne aldrig i livet finde på at give min hund bilka foder, det er simpelthen ikke godt nok til min hund.

Man kan se foder kvaliteterne på www.dogfoodanalysis.com :D

Men rigtig mange tak.

+0 good votebad vote -0
Hej Linda

Det lyder da rigtigt godt, også det at du siger at hun kun har lidt afføring. Jeg kender også hunde der bare laver de største L**** og så er foderet jo ligesom spildt.
Jeg kunne heller ikke finde på at give min hund Bilka foder (selvom noget af det vist hedder "dyrlægens foder" (godt salgstrik - hehe ;))

Jeg har lige kort chekket den hjemmeside du har anbefalet. Jeg kendte slet ikke den side - Den ser spændende ud, og jeg må vist lige finde nogle timer de næste dage, så jeg kan få surfet den igennem :D Tak for en god snak og det gode tip!

Håber at du finder ud af det med din hund.

Knus Sanne (med en til tider lidt overvægtig hund)
+0 good votebad vote -0
Selv tak Sanne :)

Har gemt dig som favorit, så måske vi kan få en snak en anden dag :)
+0 good votebad vote -0
Ja - Så længe det er noget med foder, så kan du i hvert fald fange min interesse ;) Jeg har chekket den hjemmeside nu som du gav mig. Spændende læsning. Vi snakkes. Sanne

Besvar

Brugere kan oprette og besvare emner. Opret en brugerprofil »